Barbara Hendricks
Barbara Hendricks urodziła się w stanie Arkansas w USA. Muzyczne wykształcenie zdobyła w nowojorskiej Juilliard School of Music gdzie kształciła się wokalnie u mezzosopranistki Jennie Tourel. Wcześniej w wieku 20 lat ukończyła wydział matematyczno-chemiczny na Uniwersytecie w Nebrasce.

Jej operowe debiuty zarówno w Ameryce i Europie datują się roku 1974 kiedy to wystąpiła w Operze w San Francisco i na Festiwalu Glyndebourne rozpoczynając serię występów we wszystkich głównych teatrach operowych na całym świecie w tym w Operze Paryskiej, Metropolitan Opera, Covent Garden i La Scali. Partią Zuzanny w Weselu Figara zadebiutowała w Berlinie, Wiedniu, Hamburgu i Monachium, jak również w ostatnich przedstawieniach tej opery pod batutą legendarnego i sędziwego Karla Böhma.

Barbara Hendricks posiada ponad 20 ról w swym bieżącym repertuarze operowym, w tym 12 już nagrała. Obejmują one kreacje od utworów Mozarta (Pamina w Czarodziejskim flecie i Ilia w Idomeneo), poprzez francuskich klasyków (Antonia w Opowieściach Hoffmana, Micaela w Carmen Bizeta, Manon Masseneta, Julia Gounoda, Melizanda Debussy'ego), aż po włoskie arcydzieła (Liu w Turandot i Gilda w Rigoletto). W filmie zadebiutowała rolą Mimi w Cyganerii w reżyserii Luigi Comencini. W 1994 roku wzięła udział w nagrodzonej wielokrotnie produkcji filmowej opery Strawińskiego Żywot Rozpustnika pod batutą. Esy-Pekki Salonena śpiewając partię Anny Truelove. Jako Liu wystąpiła w historycznej premierze Turandota w Zakazanym Mieście w Pekinie w 1998 roku pod batutą Zubina Mehty i w reżyserii Zhanga Yimou.

W marcu 2000 powiększyła swój repertuar o rolę Tatiany w Eugeniuszu Onieginie w Operze w Nicei pod dyrekcją Władimira Czernowa. Od nowojorskiego debiutu w roku 1974 Barbara Hendricks jest powszechnie uznawana za wiodącą i najbardziej aktywną wokalistkę recitalową swego pokolenia. Znana jest nie tylko z bogatego repertuaru pieśni niemieckich, ale również jako zagorzała promotorka francuskiej, amerykańskiej i skandynawskiej muzyki. Artystka występuje i nagrywa m.in. z akompaniamentem Dimitra Alieksiejewa, Michela Beroffa, Jefima Bronfmana, Michela Dalberto, Jurija Jegorowa, Ralfa Gothoniego, Radu Lupu, Marii Joao Pires, Rolanda Pöntinena, Staffana Scheji, Andrasa Schiffa i Petera Serkina. Z miłości do muzyki kameralnej bierze udział i organizuje z przyjaciółmi, którzy dzielą tę jej pasję, festiwale muzyki kameralnej. Barbara Hendricks wykonywała swój obszerny repertuar orkiestrowy z czołowymi dyrygentami i orkiestrami naszych czasów.

Należy do jednej z najlepiej sprzedających się na płytach artystek - nagrała bez mała 80 tytułów z takimi dyrygentami jak Barenboim, Bernstein, Davis, Dorati, Giulini, Haitink, Karajan, Maazel, Mehta, Sawallisch i Solti. Przez prawie 20 lat jej nagrania solowe realizuje wyłącznie wytwórnia fonograficzna EMI Classics.

Od czasu pamiętnego debiutu jazzowego w roku 1994 na Festiwalu Jazzowym w Montreux artystka regularnie występuje na renomowanych festiwalach jazzowych na całym świecie. Odbyła tournée japońskie z orkiestrami pod Karajanem (1977), Bernsteinem (1985), z Operą Wiedeńską (1986) i Operą Hamburską (1996). Oprócz intensywnej działalności operowej i koncertowej w Europie i USA odbywa także tournées po Dalekim Wschodzie i Ameryce Łacińskiej oraz zaznacza swą obecnością główne festiwale na całym świecie. W 1974 roku śpiewała w amerykańskiej premierze „Un Espace Deploye" Gilberta Amy'ego z Chicago Symphony pod Sir Georgem Soltim, który zaprosił ją ponownie na światową premierę „Final Alice" Davida Del Tredici zamówioną na obchody 200-lecia Stanów Zjednoczonych. W utworze tym artystka występuje następnie wielokrotnie z bostońską, filadelfijską i chicagowską orkiestrami symfonicznymi oraz z Filharmonią Nowojorską i Los Angeles. Wzięła udział w roku 1976 w amerykańskiej prapremierze oratorium „Dies irae" Krzysztofa Pendereckiego z Orkiestrą Filharmonii w Los Angeles pd. Zubina Mehty. Wystąpiła też w światowej prapremierze "The Rain in the Trees" Tobiasa Pickera z Lorinem Maazelem i Pittsburgh Symphony w 1996 roku, w koncercie zamykającym Festiwal Muzyczny Lincoln Center prezentując 5 prawykonań utworów skomponowanych przez renomowanych kompozytorów z okazji 80.urodzin Yehudi Menuhina oraz w 1997 roku w światowej premierze pieśni młodego kompozytora japońskiego Mari Takano. W 2000 roku wykonała „Mölna Elegy" Svena-Davida Sandströma - kompozycję zamówioną przez Festiwal Kameralny w Gotlandii.

Od roku 1987 Barbara Hendricks aktywnie uczestniczy jako Ambasador Dobrej Woli w pracach Wysokiego Komisarza ONZ ds. Uchodźców (UNHCR) wizytując liczne obozy uchodźców na całym świecie. Pod koniec 1991 i 1993 roku wystąpiła na 2 koncertach solidarnościowych w ogarniętej wojną byłej Jugosławii (Dubrownik i Sarajewo). W 1998 roku założyła Fundację Barbary Hendricks Na Rzecz Pokoju i Pojednania, która instytucjonalizuje jej walkę o zapobieganie konfliktom na świecie i zaszczepianie pokoju i pojednania tam gdzie konflikty miały miejsce.

Za swą pracę artystyczną i humanitarną artystka otrzymała liczne nagrody: Doktorat Honoris Causa Uniwersytetu Louvain w Belgii (1990), Doktorat Prawa Uniwersytetu w Dundee w Szkocji (1992), Doktorat Muzyki Uniwersytetu w Nebrasce (1988), Doktorat Honoris Causa Uniwersytetu w Grenoble (1996), Honorowy Doktorat Muzyki Juilliard School (2000). Od 1990 roku jest członkiem Szwedzkiej Akademii Muzyki. W 1992 roku otrzymała z rąk Prezydenta Francji Francoisa Mitteranda Order Legii Honorowej, a w 2000 roku Nagrodę Księcia Asturii (Hiszpania) za wkład w obronę praw człowieka i w dziedzictwo kulturalne ludzkości.

Barbara Hendricks mieszka od roku 1977 w Europie, posiada szwedzkie obywatelstwo i jest szczęśliwą matką dwojga dorosłych już dzieci - syna i córki.

www.barbarahendricks.com