Chór Rosyjskiego Patriarchatu
Chór Cerkiewny Moskiewskiego Patriarchatu „DREWNERUSSKIJ RASPIEW" pod kierownictwem artystycznym Anatolija Grindenki został założony w 1983 roku w Zagorsku (obecnie Siergijew Posad) w Ławrze Troicko-Siergijewskiej (klasztor św. Trójcy pod wezwaniem św. Sergiusza), jednego z najważniejszych ośrodków religijnych Rosji. Chór kultywuje staroruskie i bizantyjskie tradycje sztuki wokalnej. Przeważającą część repertuaru stanowią anonimowe śpiewy cerkiewne z XVI-XVII wieku. Z 12. osobowym zespołem aktywnie współpracują liczni paleografowie muzyczni m.in. M. Bogomołowa, V. Martynow, A. Konotop. Dzięki licznym koncertom i nagraniom płytowym chór zyskał popularność w kraju i za granicą. W 1988 otrzymał pierwszą nagrodę na Festiwalu Muzyki Cerkiewnej w Hajnówce. Wystąpił w większości krajów europejskich, a w roku 2005 zadebiutował w USA występem w nowojorskim Lincoln Center. Nagrał do tej pory 10 płyt kompaktowych . Paul Hiller jeden z czołowych chórmistrzów powiedział, że na bezludną wyspę z pewnością zabrałby jedną z płyt wydanych przez Chór Anatolija Grindenki.

Anatolij Grindenko znany jest przede wszystkim jako założyciel i dyrygent Chóru Moskiewskiego Patriarchatu. Jest jednak też wirtuozem kontrabasu i violi da gamba. Ukończył Moskiewskie Konserwatorium w klasie wiolonczeli i kontrabasu. Brał m.in. udział w premierowym wykonaniu Sonaty na kontrabas, harfę i perkusję Sofii Gubajduliny . W latach 80-tych Anatoly Grindenko był w Rosji jednym z pierwszych muzyków grających na instrumentach historycznych. Zainteresował się również starymi manuskryptami muzycznymi z biblioteki Moskiewskiej Akademii Duchownej. Były one przepisanymi w XVII wieku zapisami muzycznymi reprezentującymi tzw. znammieny raspiew, tj. tradycję i styl śpiewu liturgicznego, który datuje się jeszcze z XI wieku. Postanowił skompletować te unikalne manuskrypty, opracować je i stworzyć chór kameralny, który będzie w stanie możliwie najwierniej je odtworzyć. Jak podkreślił w jednym z wywiadów prasowych Anatolij Grindenko: „nie chcę być interpretatorem tej najdawniejszej muzyki. Chcę ją po prostu najpełniej oddać w oryginalnej formie i stylu, a sprawy interpretacji pozostawiam słuchaczom".