Edyta Kulczak
Mezzosopranistka Edyta Kulczak zajmuje wyjątkową pozycję w świecie operowym. Niepowtarzalna barwa głosu, muzyczna wszechstronność oraz talent dramatyczny zdobyły powszechne uznanie krytyków i melomanów. Jeden z recenzentów mianował ją: "Diamentem pasji w eleganckiej oprawie" (Montecito Journal, Santa Barbara, 2000).

Wygrany konkurs do nowojorskiej Metropolitan Opera zaowocował stałym, od 2002 roku, kontraktem na tej najbardziej prestiżowej scenie operowej, w której debiutowała partią Flory w Traviacie. Na deskach MET śpiewała praktycznie w całej klasyce operowej: Aida, Egipska Helena, Carmen, Moc przeznaczenia, Kobieta bez cienia, Gracz, Łucja z Lammermooru, Lulu, Madama Butterfly, The Makropulos Case, Mojżesz i Aron, Wesele Figara, Parsifal, Rigoletto, Rusałka, Siostra Angelica, Słowik, Simon Boccanegra, Trubadur, Trojanie, Nieszpory sycylijskie, Walkiria, aby wymienić tylko te ważniejsze tytuły.

W Metropolitan Opera występowała ponad 250 razy pod batutą takich znakonitości jak: Marco Armiliato, Paolo Arrivabeni, Bernard de Billy, Sir Colin Davis, Plácido Domingo, Valery Gergiev, Friedrich Heider, James Levine,Vladimir Jurowski, Philippe Auguin, Fabio Luisi, Lorin Maazel, Gianandrea Noseda, Donald Runnicles oraz Marcello Viotti. Ponadto śpiewała pod dyrekcją Eralda Salmieriego, Kostisa Protopapasa, Erika Nielsena i Roberta Lyalla.

Edyta Kulczak współpracuje również z wieloma teatrami operowymi na świecie w pierwszoplanowych partiach mezzosopranowych, jak: Dalila (Samson i Dalila) z Operą Wrocławską i Operą z Nowego Orleanu; Carmen z Operą Śląską, Operą Wrocławską i Acadiana Symphony Orchestra, Olga (Eugeniusz Oniegin) z Cincinnati Opera; Adalgisa (Norma) z Operą w Tulsie; Kompozytor (Ariadna na Naxos) z Boston Lyric Opera; Venus (Tannhäuser) z Teatrem Wielkim w Poznaniu; Preziosilla (Moc przeznaczenia) z Teatrem Wielkim w Poznaniu oraz z Fundacją Arturo Toscaniniego, Suzuki (Madama Butterfly), Martha (Mefistofeles) na Savonlinna Opera Festival, Finlandia, Rosina (Cyrulik sewilski) z Operą w Santa Barbara; Flora (Traviata) z operami w Saint Louis i Santa Fe oraz Eduige (Rodelinda) z Music Academy of the West, Santa Barbara.

Artystka znana jest z wielu kreacji koncertowych i symfonicznych na estradach koncertowych całego świata. W 2005 debiutowała w nowojorskiej Carnegie Hall (Zankel Hall) recitalem pieśni Leoša Janáčka z pianistą Leifem Ove Andsnesem. W 2007 zaśpiewała w Weil Hall pieśni Karola Szymanowskiego z pianistą Stevenem Eldredgem. W 2010 w Stern Auditorium Carnegie Hall wystąpiła w Glorii Vivaldiego. Podczas koncertów symfonicznych śpiewała z najbardziej cenionymi orkiestrami wykonując utwory mistrzów muzyki różnych epok: Pieśni Mahlera na Wratislavii Cantans z Sinfonią Varsovią, Magnificat J. S. Bacha, Alexander’s Feast Haendla z Pacific Music Festival Orchestra w Sapporo, IX Symfonię Beethovena z Tulsa Orchestra, Requiem Mozarta z Aegean Music Festival Orchestra, Grecja oraz Stabat Mater Szymanowskiego z Chicago Orchestra. W 2011 roku wystąpiła w Suntory Hall w Tokio podczas koncertu galowego Metropolitan Opera (wspólnie z Piotrem Beczałą, Dianą Damrau, Barbarą Fritoli i Mariuszem Kwietniem).

Edyta Kulczak ukończyła studia wokalne w 1996 roku na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Krystyny Szostek-Radkowej. W latach 1998-2001 doskonaliła śpiew w Northwestern University School of Music pod kierunkiem Elizabeth Fischer (Artist Diploma), będąc równolegle stypendystką tejże uczelni oraz Fundacji Kościuszkowskiej. W tym samym czasie doskonaliła warsztat wokalny w Music Academy of the West pod kierunkiem słynnej Marilyn Horne oraz w Accademia Verdiana pod kierunkiem Carlo Bergonziego i Mignon Dunn. Zdobyła Grand Prix i pierwsze nagrody na konkursach wokalnych: Barnett Foundation, National Association of Teachers of Singing, Society of American Musicians, The Bel Canto Foundation Opera Competition oraz The Metropolitan Opera National Council Auditions. Poza amerykańskimi nagrodami, artystka brała udział w tak prestiżowych konkursach jak Loren Zachary i BBC Cardiff Singer of the World, gdzie była jedną z finalistek (2003). Po konkursie w Cardiff, czasopismo Opera podkreśliło szczególnie elegancką prezencję oraz "głęboki i pełen siły głos" artystki, podsumowując jej występ: "Biorąc pod uwagę dramatyczną intensywność, nikt chyba nie zaśpiewał lepiej i z większą konsystencją niż polska mezzosopranistka Edyta Kulczak”.